ذهن بیمار

psychic mind ,the life and opinion of a man

ذهن بیمار

psychic mind ,the life and opinion of a man

۳۵.حجاب دموکراتیک

خانم رفعت بیات ، راهیافته به مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای با تلویزیون هما درباره ی اجباری شدن حجاب گفتند که این اجبار به خاطر اینکه خواست اکثریت مردم ایران بود ، از دیدگاه دموکراسی هم که نگاه کنیم قابل قبول است!!! . وارد بحث حجاب نمی شویم فقط به نوع این استدلال کار داریم . دموکراسی به هر معنایی در ابزار سنجش و دخالت نظر مردم در تصمیم گیری مشترک و آن هم رای گیری است . در چه زمانی رای گیری در این زمینه صورت گرفته یا رفراندومی برگزار شده که خانم بیات به آن استناد می کنند؟اجازه بدهید پیشاپیش به استقبال این توجیه بروم که بعضی می گویند چون مردم در رفراندوم ۱۲ فروردین به جمهوری اسلامی رای دادند پس به قوانین یک حکومت با مبنای احکام اسلامی باید تن داد . در کدام برداشت از دموکراسی آمده که تصمیمی که حتی با رای مردم باشد تا ابد پا برجاست . اصولآ  دموکراسی مبنای یک حکومت عرفی است که اشتباه اکثریت هم در آن لحاظ شده و به همین خاطر انتخاب دوره ای دولت وجود دارد و گرنه با نظر به عقیده این دوستان یک رئیس جمهور مادام العمر انتخاب می شد ( مانند بعضی حکومتهای آسیای میانه که انگار دلشان برای دوران استالین تنگ است ) . حتی با قبول نظر فوق در کدام یک از اطلاعیه ها و برنامه های دست اندرکاران بر پایی جمهوری اسلامی چیزی از اجبار حجاب آمده بود که بگوییم مردم با رای به آن این را انتخاب کرده اند؟ دوستان این معامله از نظر شرع شما هم باطل است . برای هر فرد محدوده ای به نام آزادیهای و حریم شخصی وجود دارد که در محدوده ی دخالتهای موازین اجتماعی نیست مانند حق داشتن مذهب دلخواه ، آزادی بیان ، حق انتخاب محل سکونت و ... . انتخاب نوع پوشش هم در این محدوده قرار می گیرد . این حریم شخصی ضامنی است برای جلوگیری از استحاله ی دموکراسی به دیکتاتوری اکثریت . هر چند که چیزی به نام حریم خصوصی در کشور ما وجود ندارد و صاحبان قدرت علاقه ی خاصی به کنترل زندگی خصوصی مردم دارند و حتی پیش از آن با زیر پا گذاشتن حداقل آزادی سیاسی از دموکراسی تنها یک شیر بی یال و دم و اشکم مانده .خانمها و آقایان عزیز برای توجیه کارهای خود لطفآ دموکراسی را لکه دار نکنید .  
نظرات 9 + ارسال نظر
علی چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 12:29 ق.ظ http://abehzadian.blogsky.com

با سلام.
وبلاگ زیبا و هدفمند و شیکی داری!
خوشحال میشوم به گلچین دانش بیایی و مایه افتخار است اگر لینک وبلاگم را به لینکهای دوستانت اضافه کنی!
یا حق.

خواننده چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 03:27 ق.ظ http://www.taraneyeazadi.blogsky.com

دامن چیزی مگر از آسیب مصون مانده که دامن دموکراسی نه؟

30yah چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 07:41 ب.ظ http://www.30yah.blogfa.com/

دلت خوشه ها !
فکر کردی خود خانوم بیات این چیزا رو که تو میگی نمیدونه ؟

م.ب پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 06:01 ق.ظ http://xmaanix

http://www.ilna.ir/print.asp?code=295531
حکم اعدام احمد باطبی تایید شد

سورنا پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 02:00 ب.ظ http://chenin.blogsky.com

دموکراسی حرفه .... حکومت حکومت اسلامی ست ... هر جا هم حرف اکثریت خلاف اسلام شد شورای نگهبان مثل بنز وایساده ... هرجا در جهت اسلام بود هم که دموکراسی توجیهش می کنه ... البته در د شعور امثال خانم بیات از دموکراسی (یا مخاطبانشون)

مهرداد ترابی شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 10:39 ب.ظ http://mezan.blogfa.com

سیمیاگر عزیز من هم تقریبن با شما هم نظرم ولی در مورد رفراندم ۱۲ فروردین .من معتقدم که با تمام مشکلاتی که این نظام با آن دست به گریبان است ولی تا رمانی که در یک رفراندم دیگر (البته نه از نوع اینترنتی۶۰ میلیون دات کام ) نوع حکومت تغییر نکند ما باید ملتزم به این قانون نیم بند باشیم

نگار دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 12:00 ق.ظ http://negar52.blogfa.com

سلام . مثل همیشه جالب بود. چرا دیگه بهم سر نمی زنی؟

[ بدون نام ] شنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 02:42 ق.ظ http://www.taraneyeazadi.blogsky.com/

آقا دلتنگتیم ! کجایی ؟

رها- اتاق آبی یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 06:26 ب.ظ http://www.theblueroom.persianblog.com

سلام. چرا آپدیت نمی‌کنی؟؟!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد