ذهن بیمار

psychic mind ,the life and opinion of a man

ذهن بیمار

psychic mind ,the life and opinion of a man

۲۰.قانون ارث

    شاید این اتفاق آنقدر نادر باشد که این اولین بار و آخرین باری باشد که اتفاق می افتد . امّا همین اتفاق باعث شد که به قانون ارث اسلامی توجه کنم . این حادثه نشاندهنده ی میزان خطا پذیری این قانون است که سابقه ی باستانی دارد .

    ماجرا از یک تصادف شروع می شود . زمانی که  پیرمردی ثروتمند به همراه دو پسر خود تصادف می کند . پیرمرد قصه ی ما همین دو پسر را داشت ، همسرش سالها پیش فوت کرده بود و به طریق اولی والدینش هم عمرشان را به شما داده بودند .

    متاسفانه شدت جراحات حاصل از این تصادف چنان زیاد بود که هر سه نفر به حال اغما به بیمارستان منتقل می شوند . پسر بزرگتر به علّت آسیب دیدگی زیاد در ناحیه ی سر فوت می کند . طبق قانون ارث در اسلام به خاطر اینکه پسر زودتر از پدرش مرده باشد ورثه ی پسر از ارث پدر در صورتیکه پدر فرزند دیگر در قید حیات داشته باشد محروم می شوند همچنین یک چهارم از ارث پسر به پدر می رسد . بعد از چند ساعت پدر فوت می کند . در نتیجه ارث پدر به علاوه ی یک چهارم ماترک برادر بزرگتر به پسر کوچکتر می رسد .امّا پسر کوچک نیز بعد از پدر به دیار باقی می شتابد .ارث پدربزرگ کاملآ به خانواده ی پسر کوچک تر می رسد به علاوه ی یک چهارم از ارث برادر بزرگتر !.

    تنها به خاطر چند ساعت اختلاف زمان مرگ سه فرزند پسر بزرگتر نه تنها از ارث پدر بزرگ محروم بلکه ۴/۱ از ارث پدری را از دست دادند و از آن طرف فرزند پسر کوچکتر صاحب تمامی ثروت پدر بزرگ و ۴/۱ از ثروت عمویش شد. حال باید فکر کرد به چه دلیل این تقسیم نا عادلانه صورت گرفت ؟آیا زمان آن نشده که پرده ی تقدس را از این قوانین برداریم و به مقتضیّات زمان خود قانونی جدید به کار بندیم ؟ 

نظرات 2 + ارسال نظر
شازده خانوم یکشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 05:02 ب.ظ http://shazdekhanoom.blogsky.com

چه شانسی!!!راستی چه وبلاگ پرباری دارید...

رها- اتاق آبی دوشنبه 24 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 06:01 ب.ظ http://theblueroom.persianblog.com

نمی‌دونم اسمشو چی باید گذاشت. از اون اتفاقاست. کل مطلب و نفس قانون درسته. فقط باید بهش تبصره اضافه کرد. باید به روز شد. باید مطابق زمان و حفظ جوهر، عوضی کردنی ها رو عوض کرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد